Page content

Laag in je weerstand? Bullshit!

Verbaasd las ik afgelopen weekend de reactie van schaatster Margot Boer op het feit dat zij, en een aantal ploeggenoten, niet helemaal fit waren in aanloop naar de World Cup schaatsen. Ik citeer vanuit het bericht op Schaatsen.nl: "We moesten nu echt pieken naar het NK, het hele eerste deel van het seizoen hangt er vanaf. Dan zit je laag in je weerstand". Ze werden allemaal ziekjes na het Nederlands Kampioenschap.

Ik snap er weinig van! Dus als je moet pieken zit je laag in je weerstand? Nou, ik kan eerlijk zijn, mijn ervaringen zijn compleet anders. Wil je pieken terwijl je er niet klaar voor bent? Ja, dan balanceer je op een randje. Zorg je er echter voor dat je echt klaar bent om te presteren, dan zal je in alle opzichten in balans moeten zijn. Zowel fysiek, mentaal als emotioneel. En voor de liefhebbers, ook spiritueel, lees: de zingeving, die moet goed zijn.

Balans
Wanneer je in balans bent, dan is het lichaam juist bovengemiddeld in staat om te zorgen dat het herstelt van zware inspanningen en weerstand te bieden tegen bijvoorbeeld ziekten van buitenaf. Je pikt dan gewoon bijvoorbeeld minder makkelijk een virus op!

Nou zal ik eerlijk zijn, ook ik was als schaatser altijd als de dood dat ik een virus op zou pikken. Ik had ook altijd een muts op om geen kou te vatten. Bovendien, als ik iemand een hand gaf, was ik vervolgens heel voorzichtig. Ik was er allert op niet met mijn handen in mijn gezicht te komen en zodra ik mijn handen kon wassen deed ik dat.

Alleen als je logisch nadenkt, van bijvoorbeeld een beetje kou word je niet ziek. Wanneer je niet helemaal fit bent, dan kan kou je wel net dat ene duwtje in de verkeerde richting geven. Dus dat klopt wel. Maar dat strookt naar mijn idee dus niet met het "in vorm zijn".

Belastbaarheid
Het is aantoonbaar dat mensen, dus ook sporters, die goed in balans zijn, een betere weerstand hebben. Dit is op hormonaal niveau uit te leggen. Het zou een lang verhaal worden om het nu volledig uit te schrijven, maar de basis ligt in het feit dat het lichaam zijn herstel voor 80% tijdens de slaap krijgt. 's Nachts worden onze bouwstoffen via het bloed door het lichaam verspreid. Een van de belangrijke bouwstenen hierbij zijn onze groeihormonen. Deze zorgen voor de "verversing" van ons lichaam. Huidcellen die vernieuwd moeten worden, haren die groeien, spierschades die hersteld dienen te worden en onze ervaringen en opgedane kennis worden tijdens het dromen verwerkt en gearchiveerd. Wanneer ons lichaam onvoldoende herstel heeft, o.a. door te weinig goede slaap, dan loopt ons hele systeem achter de feiten aan. Dit betekent dus dat het herstel minder vlot verloopt waardoor onze totale belastbaarheid ook afneemt. Belastbaarheid op  fysiek, mentaal en emotioneel gebied.

Stresshormonen
En dit is pas één kant van het verhaal. Wanneer er ook nog een factor spanning (stress of zorgen) bij komt kijken, dan raakt alles nog eerder uit balans. Dit komt doordat het lichaam bij aanhoudende stress meer stresshormonen (cortisol) gaat aanmaken, wat weer deels ten koste gaat van de productie van groeihormonen. Daarnaast zorgt een verhoogd stresshormoon ook nog voor een verminderde aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Simpel - de kwaliteit van slaap wordt beïnvloed en daarmee dus ook het zo belangrijke herstel. En voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Trainingsintensiteiten
Terug naar de opmerking dat het pieken voor een lage weerstand zorgt. Als schaatser ben ik nu ruim 5 jaar gestopt en meer en meer ben ik ervan overtuigd dat er te hard getraind wordt door de schaatsers, maar bovenal, dat er onvoldoende hersteld wordt van de inspanningen. Als ik dan een quote van Jeroen Otter, coach van Jorien ter Mors, lees die zegt dat Jorien een van de meest frisse van de schaatsters is, dan kan ik dat als buitenstaander alleen maar beamen. Wat niet wil zeggen dat er binnen het shorttrack niet hard getraind wordt! Integendeel. Ze trainen snoeihard en maken veel ijsuren. Nu is alleen de vraag hoe trainen ze dan?

Gevoelsmatig kom ik persoonlijk uit op het basisprincipe van 4 trainingsintensiteiten:
1. rustig trainen
2. maximaal trainen
3. interval - snelheidstraining
4. Alles wat niet onder deze 3 varianten valt.

Naar mijn idee dien je als sporter of rustig of maximaal te trainen. En daarnaast zal je intervallen en snelheidswerk moeten doen. Dus je traint intensiteit 1, 2, of 3. Alles wat buiten deze intensiteiten valt, nummer 4, hoef je niet specifiek te trainen. Simpelweg word je van deze intensiteit alleen maar moe en niet beter!

Mindere training? Harder trainen!
Als ik zo om mij heen kijk en luister naar de verschillende sporters dan wordt er te hard getraind. Oftewel, er wordt te veel getraind op de verkeerde intensiteit wat vooral moe maakt, maar niet beter. Daardoor zijn de sporters dus niet fit, niet fris en niet in balans. Dat is vragen om problemen.
Doordat het lichaam meer vermoeid is zal de sporter ervaren dat de trainingen niet lopen zoals het zou moeten. Wat doet een sporter? Precies, nog harder trainen! Waardoor de sporter nog meer vermoeid raakt en zorgen krijgt: waarom lukt het niet? En dit levert stress op. De slaap en het herstel wordt automatisch minder en de (trainings-)resultaten vallen tegen. En dan worden er vervolgens nog meer trainingsuren gemaakt. Etcetera! En ik put uit ervaring.

Bullshit
Dus, pieken betekent een mindere weerstand hebben? Het is complete Bullshit! Sorry voor mijn woordgebruik. Sporters die ziek worden zijn naar mijn idee niet in balans en zijn dus niet goed voorbereid op de prestatie die komen gaat.

Werk aan de winkel - voor de trainers en vooral voor de sporters zelf. Wees eerlijk, ga voor de spiegel staan en vraag jezelf af: ben ik fit? Kijk niet teveel om je heen maar vertrouw op je eigen gevoel.
Er zijn tenslotte nog nooit sporters kapot gegaan van te weinig doen, maar wel van te veel!

In het algemeen: luister naar jezelf - en dat geldt niet alleen voor sporters! Dat geldt voor ieder weldenkend en hardwerkend mens! In de sport, het bedrijfsleven en ook in jouw privé leven.

Zorg je goed voor jezelf, dan kan je ook goed voor anderen zorgen.

Ik hoor graag jullie reacties, visies en meningen.

Sportieve groet,
Jochem

Comment Section

7 reacties op “Laag in je weerstand? Bullshit!



Door Shanna op 19 november 2012

Leuk om te lezen. Ik vind topsport prachtig om te zien en ben zelf ook gek op sporten, maar wat mij inderdaad vaak opvalt bij de topsport is dat er, naar mijn mening, te veel van de sporters gevraagd wordt. Trainen, trainen en nog eens trainen en tijd voor herstel is er wel maar ik denk te weinig. De balans vinden is moeilijk, dat heb ik zelf ook ervaren...ik trainde te veel en uiteindelijk werd ik alleen maar moeier en moeier, mijn sportprestaties werden ook alleen maar slechter. Nu train ik nog steeds alleen gun ik mezelf ook af en toe echt die rust. Mijn balans heb ik hierin gevonden...nu de topsporters nog...


Door Pim Laken op 19 november 2012

Ja, mooi gezegd. Maar hoe weet je nou of er een schepje op moet doen of juist wat moet minderen. En nog beter; hoe weet je nu of het moment van uit balans zijn eraan zit te komen.. Waar stuur je als coach -maar ook als sporter- op? Wordt de HRV gebruikt in topprestatiesport?


Door Irene P. op 20 november 2012

Bedankt, goed stukje. Heb het zelf ook nodig. Maar het wordt ook bevestigd door anderen; ik sprak in Thialf dit weekend met Artur Was, die nog nooit zo goed was als nu. Hij dankte Inzell: de rustige omgeving, frisse lucht, dat je niet afgeleid werd door bijzaken enzo, en hij benadrukte: "Ik weet nu vooral hoe ik moet relaxen. Leren ontspannen is essentieel."


Door marco meeuwisse op 21 november 2012

Jochem e.a. Voor idereen me al (als trainer althans) kennen, is het volgend geen verrassing.
Trainingsopbouw doe je vanuit de rust! Ofwel; bepaal goed en gedegen wat je hersteltijd is. Vanuit die basis kom je tot een veel beter schema. Dus niet vanuit steeds maar weer pieken en overbelasten..en kijken hoe je lichaam daar opreageert...
Het werkt ! Ik weet het uit (jarenlange) ervaring en de clubs en teams waar ik training aan mag geven intussen ook.


Door Monique op 22 april 2013

Is trainen een vorm van opbouwend naar een toppunt toe
of moet je het meer zien als interval van presteren & rust en andersom ?


Door Josine Voogt op 11 november 2017

Beste Jochem,

Op zoek naar een reden van de mogelijk achterblijvende groei van mijn topsportende zoon (15) (doet aan boulderen) kwam ik jouw site en dit artikel tegen, Heel interessant en ik wilde het graag delen met anderen. Het lukt mij helaas niet om het via de Facebook button te delen (ik gebruik een iPad). Misschien heb je een andere manier om dit artikel te delen met de ouders van de andere klimmers waar wij contact mee hebben.
Bijvoorbaat dank en met vriendelijke groet,

Josine Voogt

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: