Page content

Sporten is gezond

Je kan inmiddels merken dat de zomer achter de rug is, de dagen worden korter en de temperaturen in de ochtend zijn dermate laag dat ik zaterdag mijn handschoen aan had op de fiets. OK - ik ben een koukleum, maar het zegt wel iets. Los van het feit dat het verder prachtig weer was natuurlijk.

Maar gebruikelijk voor de periode die eraan gaat komen is toch, zeker als de klok terug wordt gezet, dat het sporten door de week heen er niet altijd makkelijker op wordt. Ook ik merk dat het volhouden van mijn beweegpatroon in het najaar lastiger is dan in het voorjaar en de zomer.

Sporten is gezond
Sporten is gezond, net als wandelen = bewegen!

Terwijl er voldoende redenen zijn om ook als het weer minder wordt, we zouden moeten blijven sporten en bewegen, want het:

•    geeft je energie
•    voorkomt hart- en vaatziekten
•    gaat overgewicht tegen
•    voorkomt diabetes type II
•    verbeterd de spijsvertering
•    gaat botontkalking tegen
•    verminderd spieratrofie
•    zorgt dat je  beter slaapt
•    werkt stress verlagend
•    versterkt je immuunsysteem
•    geeft zelfvertrouwen
•    is leuk (vind ik)
•    verlaagd het cholesterol
•    verlengd je leven

Ik zou zeggen - genoeg argumenten om niet stil te zitten! Sporten is gezond.

Zuckerberg - Schwarzenegger
In vorm blijven is belangrijk! Aldus Mark Zuckerberg tegen Arnod Schwarzenegger

Zitten is het nieuwe roken
Ik zeg bewust stil zitten, omdat er inmiddels voldoende signalen zijn dat zitten het nieuwe roken zou kunnen zijn. Dit los van hoeveel je beweegt! Oftewel - veel achtereen zitten is simpelweg niet goed. Stel, je gaat iedere dag op de fiets naar je werk, zit vervolgens de hele dag op kantoor, fietst weer terug en gaat ’s avonds op de bank zitten, dan is de kans groot dat je zo 11 uur op jouw achterwerk zit. Zet je dit af tegen iemand die slechts 4 uur per dag zit, dan heeft de fietsende persoon die te veel zit 40% meer kans op hart- en vaatziekten en diabetes type II.

30 minuten zitten - 2 minuten bewegen
Hebben wij in Nederland dan al een officiële richtlijn? Nee, dat nog niet, maar het lijkt erop dat het advies gaat worden: 30 minuten zitten - 2 minuten bewegen. Dat je het even weet! Dus kom uit die stoel, ga een glaasje water halen, doe het gesprek met een collega even staand. Wees creatief! Mocht je meer achtergronden willen lezen - klik dan hier

Bewegen als medicijn
Dit gaat dus over algemeen zitten en bewegen. Inmiddels komen vanuit de medische hoek ook veel signalen dat mensen die fit een operatie ingaan ook sneller herstellen. En andersom werkt het ook - mensen die zo veel mogelijk zelf doen tijdens het herstel, op eigen tempo, weer sneller herstellen. Bewegen werkt dus als een medicijn.

Dit allen zijn redenen vanuit de gezondheidskant. Gelukkig kan ik zelf ook genoeg redenen bedenken om te blijven bewegen. Zeker ook nu het weer minder mee gaat werken. Ik blijf in beweging omdat:

•    het leuk is
•    ik met vrienden sport en het dus gezellig is
•    ik er energie van krijg
•    het quality-time met mijn partner is
•    ik mij daarna weer kan belonen (na het sporten is het voor de open-haard toch lekkerder)
•    slecht weer niet bestaat - slechte kleding wel
•    ik mijn conditie vast wil houden na de zomer
•    sporten is gezond
•    ik een mooie schaatsevent heb in januari waar ik fit aan de start wil staan
•    ik graag “Practise what I preach”

Belonen
Uiteraard is niets menselijks mij vreemd. Ook ik moet mijzelf soms wat meer motiveren om in actie te komen als de omstandigheden minder aanlokkelijk zijn. Wat mij dan in beweging brengt is de vraag aan mijzelf: waarom wil ik dit? Wat is voor mij de reden om te gaan sporten? En soms helpt het mij om dan te kijken naar wat ik erna kan gaan doen. Want ik kan zeggen - ik ben nog nooit in actie gekomen en dat ik na terugkomst dacht: ik had niet moeten gaan! Wie wel? En juist deze wetenschap sterkt mij dan. Bovendien - een mooie beloning voor jezelf in het vooruitzicht stellen kan ook helpen. En voor de een is dat een kop koffie met een stroopwafel, voor de ander ’s avonds een glaasje wijn. Wat het is, maakt mij niet uit, maar het helpt wel. En soms, ja, dan doe sport ik simpelweg omdat ik weet dat ik het nodig heb in opbouw naar een prestatie enkele dagen of weken later. En dan is dat, naast een mogelijke beloning, juist de drive om dat gestelde doel na te streven.

 

Comment Section

0 reacties op “Sporten is gezond

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: