Page content

Van zomertijd naar wintertijd is een cadeau

Het switchen van de zomertijd naar wintertijd zorgt elk jaar weer voor enkele onrustige nachten voor ons mens. Waar volwassen blij zijn dat ze een uurtje langer kunnen slapen, pubers sowieso niet uit bed te krijgen zijn en kinderen "gewoon" een uur te vroeg wakker worden, merkt iedereen de tijdswissel. Soms wel tot 5 dagen achtereen voordat het weer ingeregeld is.

Althans... Met de huidige generatie smartphones en computers check ik zelf ook nog altijd even wat de exacte tijd is. Zodoende is het nu, terwijl ik dit schrijf 8.00 uur zondagochtend, wintertijd. Ik loop buiten met mijn hond en mijn iPhone in de hand en schrijf deze eerste zinnen van mijn column. Want ik was natuurlijk gewoon wakker! Lekker.

Biologische klok

Want ik zie het terugdraaien van de tijd als een groot voordeel! Want de wintertijd is onze echte tijd. De echte tijd waar binnen onze biologische klok draait. En deze biologische klok regelt ons slaap-waak ritme. En dit is dan ook het ideale moment om een correctie te plegen, anders gezegd, om terug te gaan naar onze echte ritme.

Het is zo dat onze biologische klok bepaalt wanneer wij zouden moeten gaan slapen. Onder invloed van duisternis maakt ons lichaam hiervoor het slaaphormoon melatonine aan. En voor zo'n 95% van de mensen komt het slaaphormoon vrij rond de klok van 22.30u. Dit kan een half uurtje eerder of later zijn. Maar dit is het moment waarop het lichaam het signaal geeft: tijd om te slapen.

Helaas blijkt alleen maar al te vaak dat het voor ons erg lastig is om te voorzien in de behoefte van ons lichaam. Dat wij luisteren naar de signalen die ons lichaam geeft. Doordat we te “druk” zijn, het te gezellig is, of omdat we pas rond 22.30 eindelijk tijd voor ons zelf hebben. Even lekker een uurtje relaxen. We negeren onze signalen van het lichaam. En liggen we dan eenmaal in bed, dan is het voor velen ook nog eens lastig in slaap te komen….

Uurtjes tellen dubbel

Mijn moeder riep vroeger dan ook altijd: “ Jochem, ga nou naar bed, de uurtjes voor twaalf tellen dubbel”. Nou is dit eigenlijk helemaal niet waar, maar ga je op tijd naar bed, dan voel je je de volgende ochtend wel veel beter. Simpelweg omdat jij jouw lichaam geeft wat het nodig heeft. En dat is op tijd naar bed.

Dit omdat ons lichaam tijdens het slapen herstelt van wat wij allemaal mee gemaakt hebben door de dag heen (mentaal en emotioneel) maar ook moeten wij fysiek herstellen van al onze activiteiten. En juist dat fysieke herstel vindt plaats aan het begin van de nacht. Het moment dat de eerste melatonine vrij komt, is dan ook het moment om in slaap te vallen en direct aan jouw fysieke herstel te werken. Geef je hier aan over, dan herstel het lichaam fysiek optimaal en word je de volgende ochtend fris en fruitig weer wakker.

Ga je structureel later naar bed, dan mis je een deel van jouw fysieke herstel. En dat is zonde. Waarbij velen denken dat het lichaam wel raad weet met het verschuiven van het ritme van slapen gaan. Maar dat werkt alleen als je structureel later naar bed gaat, en dan ook structureel later opstaat. En hier gaat het vaak fout. Wij halen een uurtje aan de voorzijde eraf maar plakken er aan het einde niets meer achter. Met gevolg dat vele mensen de volgende ochtend niet helemaal fris opstaan.

Dus - ik zou zeggen, pas je niet aan de nieuwe wintertijd aan, maar blijf leven volgens de “oude” zomertijd. Dan is jouw 23.30 dat je naar bed gaat ineens 22.30 geworden en kan jij jouw lichaam ongestoord terug zetten naar zijn eigen oude en originele slaap-waak ritme.

En als cadeau sta je dan ook nog eens een stuk frisser en dus makkelijker op!

Cadeau

Dus het uur dat je cadeau hebt gekregen: neem hem aan en wees er zuinig op. Goede nachtrust is het beste cadeau dat je aan jezelf (en jouw omgeving) kan geven.

Slaap lekker!

Comment Section

0 reacties op “Van zomertijd naar wintertijd is een cadeau

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: