Page content

Zitten is het nieuwe roken

Je hoort het de laatste tijd steeds vaker, mensen die zeggen:

"Zitten is het nieuwe roken"

En dit is niet verwonderlijk! Want langzaam aan komen wij er met z'n allen achter, onderbouwd door onderzoek, dat de mens echt niet gemaakt is om de hele dag te zitten. In de auto, achter de computer, tijdens de lunch, op de bank, in de trein. Het is niet goed voor ons lichaam!

Een voorbeeld - stel je gaat met de auto naar het werk - uurtje heen, je werkt vervolgens van 8.30 tot 18.00 (tussendoor beweeg je af en toe - zeg 8 uur zitten) en stapt aan het einde van de dag in de auto terug naar huis, door files duurt dit anderhalf uur. 's Avonds thuis, eten aan tafel (half uur) en vervolgens moe op de bank wat TV kijken (anderhalf uur). Wanneer je al dit zitten bij elkaar optelt zit je zo op 12 uur.

Zou je hetzelfde voorbeeld maken voor iemand die niet met de auto gaat, maar met de fiets, dan zou het iets gunstiger uitpakken, maar onderzoek heeft aangetoond dat ook voor mensen die met de fiets op en neer naar het werk gaan - er serieuze gezondheidsrisico's kleven aan het te veel zitten. Een ander mooi woord voor te veel zitten is "sedentair gedrag".

Wat doet dit sedentaire gedrag met jouw lichaam? Als er een vergelijking wordt gemaakt tussen het bovenstaande voorbeeld van de persoon die met de auto naar het werk gaat en iemand die rond de 4 uur zit, dan heeft de zittende persoon 40% meer kans op hart - en vaatziekten en diabetes Type II en daarmee op vroeger overlijden dan de meer staande persoon. Voor iemand die 8 tot 11 uur zit is dit risico nog steeds 15% verhoogd.

En of je hiernaast nu veel sport of niet - maakt niets uit! Heel veel zitten is dus levens verkortend.

30 minuten zitten - 2 minuten bewegen
Op dit moment zijn er nog geen gestandaardiseerde normen - maar het lijkt erop dat het advies gaat luiden: 30 minuten zitten gevolgd door 2 minuten staan of bewegen. Op deze wijze zorg je ervoor dat jouw hormoonhuishouding actief blijft (insuline activiteit blijft, cholestorol blijft in balans, elektriciteit in de benen blijft actief). Waardoor het lichaam meer in balans blijft en geen negatieve gevolgen heeft van lang zitten.

  1. Hieronder vind je een afbeelding met enkele feiten en cijfers over "zitten".
  2. Daaronder een link naar het onderzoek van TNO over "sedentair gedrag".

Zitten_Is_Het_Nieuwe_Roken_Uytdehaage

Onderzoek TNO Sedentair gedrag - Zitten is het nieuwe roken

Klik gerust eens door onze categorieën heen: