arrow_drop_up arrow_drop_down

Zit jij als persoon vaak op een dag?

Voorkom dat je lichaam zich hierop aanpast

Dagelijks veel zitten voor werk?

En dit is niet verwonderlijk! Want langzaam aan komen wij er met z’n allen achter, onderbouwd door onderzoek, dat de mens echt niet gemaakt is om de hele dag te zitten. In de auto, achter de computer, tijdens de lunch, op de bank, in de trein. Het is niet goed voor ons lichaam!

Prestaties overdag verbeteren

This area can be filled with loads of content. Make sure you don't use too much text, keep it clean and simple! Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

herken jij dit voorbeeld?

Een voorbeeld – stel je gaat met de auto naar het werk – uurtje heen, je werkt vervolgens van 8.30 tot 18.00 (tussendoor beweeg je af en toe – zeg 8 uur zitten) en stapt aan het einde van de dag in de auto terug naar huis, door files duurt dit anderhalf uur. ’s Avonds thuis, eten aan tafel (half uur) en vervolgens moe op de bank wat TV kijken (anderhalf uur). Wanneer je al dit zitten bij elkaar optelt zit je zo op 12 uur.

Wat doet dit sedentaire gedrag met jouw lichaam?

Als er een vergelijking wordt gemaakt tussen het bovenstaande voorbeeld van de persoon die met de auto naar het werk gaat en iemand die rond de 4 uur zit, dan heeft de zittende persoon 40% meer kans op hart – en vaatziekten en diabetes Type II en daarmee op vroeger overlijden dan de meer staande persoon. Voor iemand die 8 tot 11 uur zit is dit risico nog steeds 15% verhoogd.

30 minuten zitten – 2 minuten bewegen

Op dit moment zijn er nog geen gestandaardiseerde normen – maar het lijkt erop dat het advies gaat luiden: 30 minuten zitten gevolgd door 2 minuten staan of bewegen. Op deze wijze zorg je ervoor dat jouw hormoonhuishouding actief blijft (insuline activiteit blijft, cholestorol blijft in balans, elektriciteit in de benen blijft actief). Waardoor het lichaam meer in balans blijft en geen negatieve gevolgen heeft van lang zitten.